dimarts, 14 de novembre del 2017

Setmana del 13 de novembre

Identificació de les sessions: Setmana del 13 de novembre (II)
Lloc: Aula ordinària (1 hora i 30 min reals)
Participants: psicopedagoga (tutora de pràctiques), 16 alumnes de tercer de primària i estudiant en pràctiques.

Fites:  Aconseguir un ambient de treball de silenci on els alumnes es pugui concentrar i aplicació del test EFAI (Evaluación Factorial de Aptitudes Intelectuales) a 16 alumnes de tercer de primària, segons les recomanacions del manual.

Desenvolupament: Els dos tutors de 3r, juntament amb la psicopedagoga del centre, han decidit passar els EFAIs a només una part de l’alumnat del grup. Són 16 alumnes que consideren que poden tenir alguna dificultat d’aprenentatge. La psicopedagoga i jo ens quedem amb l’alumnat que realitzarà el test, a l’aula.. La sessió es porta a terme en dues parts. L’alumnat s’asseu individualment i la psicopedagoga introdueix l’activitat. Ella es queda a l’inici de la prova, i després ja la continuo jo sola. Primer es fan les proves de l’aptitud espacial i l’aptitud numèrica, i l’alumnat para per esmorzar i anar al pati. Quan tornen de l’esbarjo, fan les proves de raonament abstracte, raonament verbal i de memòria. Cada prova del test té un temps determinat per a ser realitzada, la majoria entre 6 i 7 minuts, excepte la prova de l’aptitud numèrica, que són 12 minuts.

Recursos: Quadern individual de la prova de l’EFAI per a cada alumne, un cronòmetre, les làmines de suport per realitzar la prova de memòria.

Avaluació: els resultats de la sessió són força positius, tot i que la segona part de la prova, quan l’alumnat ha tornat de l’esbarjo, ha costat bastant tornar a captar la seva atenció, i que es pogués tornar a reprendre la prova.

Observacions: La meva tutora de pràctiques em va proposar uns dies abans, d’ajudar-la a passar els EFAIs als alumnes de 3r, i jo em vaig emportar a casa un quadernet de l’alumne i el manual d’aplicació per tal de familiaritzar-me amb el material. Vaig llegir el manual i vaig fer-me un resum-esquema dels diferents passos que calia seguir per passar la prova. És molt important tenir-ho tot ben preparat i conèixer les característiques de cada subprova (temps, instruccions...), per tal d’aplicar-la segons les normes generals d'administració.

Com a resposta al comentari de la tutora de la UOC, he ampliat aquest apartat de les observacions.
L’objectiu principal de la realització d’aquesta prova era la d’obtenir un mapa amb la informació de les capacitats i aptituds intel·lectuals de l’alumnat avaluat. Podríem dir que és un procediment per avaluar les capacitats dels nens i nenes més ràpid que no pas passar un WISC. L’EFAI es pot realitzar a tot un grup d’alumnat al mateix temps, tot i que cada nen respon la seva bateria de preguntes de forma individual.

Els resultats d’aquesta prova són un punt de partida, i ens pot ser de molta utilitats a l’hora de descartar o detectar possibles trastorns o dificultats d’aprenentatges. Podríem dir que ens en ajuda a marcar una línia concreta d’intervenció, ja que amb els resultats pots saber els punts forts i els febles de l’alumnat que ha realitzat la prova.


Clica en el següent enllaç per veure alguns exemples de la prova EFAI 1

_______________________________________________________________


Tea Ediciones. Evaluación Factorial de las Aptitudes Intelectuales. http://www.attendis.com/_media/download/file/c730b288569c97b93d3c22f6ecd4ba693df3e325.pdf
Tea Ediciones. Informe interpretativo EFAI. http://www.teaediciones.net/Portal/Recursos/Ejemplos/EFAI4_TC.pdf

1 comentari:

  1. Molt interessant aquesta col·laboració que has realitzat . Podries explicar quin objectiu es retén amb la realització d'aquestes proves? Com es continuarà la feina una vegada detectades dificultats i punts forts?

    M.Àngels Megías

    ResponElimina