divendres, 10 de novembre del 2017

“Un nou sistema inclusiu a l'escola: de la integració a la inclusió”

De la USEE (Unitats de Suport a l’Educació Especial) a la SIEI (suports intensius per a l’escolarització inclusiva).

A l’escola de Primària on vaig a fer les pràctiques amb la psicopedagoga de l’EAP, hi ha una USEE. És per això que m’he documentat sobre aquest tema, i ja he fet una entrada al meu blog parlant del concepte d’USEE, i de les seves característiques principals.

Ara bé, hi ha un aspecte que m’ha cridat l’atenció, i és que a l’escola on faig el pràcticum, no hi ha cap aula física per l’alumnat de la USEE, sinó que són els mestres de la unitat de suport qui entren a les aules ordinàries on hi ha l'alumnat amb NEE. M’he assabentat que ha sortit un nou Decret fa poc, que parla d’un nou sistema inclusiu a l’escola, i és molt possible que en aquest centre ja estiguin plantejant-se aquest nou enfocament de l'EE. A continuació us en faig cinc cèntims.

El Govern de la Generalitat va aprovar el 17 d’octubre d’aquest any, un Decret de l’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu. Aquest Decret es diferencia amb l’anterior norma de 1997, ja que es regula l’atenció educativa de tot l’alumnat, no únicament l’alumnat que presenta NEE. Només els alumnes amb discapacitats greus i severes podran estar escolaritzats en els centres d’educació especial.
Els aspectes més importants són els següents:

- Les famílies dels alumnes amb NEE podrà decidir sobre l’escolarització dels seus fills, al contrari que fins ara, que ho feien els Equips d’Assessorament Psicopedagògic (EAP), i només es pot passar a un centre d’educació especial si així ho demana la família i ho autoritzen els serveis territorials després de veure l’informe del psicopedagog.

- L’EAP ja no fa dictàmens, sinó informes on consten les necessitats de suport i el pla d’aprenentatge educatiu de l’alumne (el que ara es coneix com a PI, pla individualitzat), en coordinació amb el centre i la participació de la família de l’alumne.

- Desapareix la categorització mèdica de l’alumne amb NEE. Es descriu quin tipus de suport educatiu precisa, i els psicopedagogs assessoren i orienten les famílies sobre aquests suports, que podran ser universals -els adreçats a tot l’alumnat-, suports educatius addicionals -que tenen caràcter temporal- i suports educatius intensius -aquí és on entren els professionals de suport o els especialistes com logopedes o fisioterapeutes-.

- La progressiva reconversió dels centres d’educació especial en centres proveïdors de serveis i recursos als centres ordinaris, prestant suport a alumnes amb NEE escolaritzats en centres ordinaris. (Encara no hi ha calendari per aquesta conversió).

- la capacitació dels centres ordinaris per atendre els alumnes amb NEE segons el model d’escola inclusiva. (Formació i reciclatge per a professorat, personal auxiliar i de serveis).

- Hi ha tres tipus de professionals de suport: suports intensius per a l’escolarització inclusiva (SIEI), suports intensius a l’audició i llenguatge (SIAL) i aules integrals de suport (AIS).

Bé, si esteu interessats a aprofundir en l’aspecte del nou Decret de l’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu, podeu consultar la bibliografia en línia que hi ha al final d’aquesta entrada del blog.

_______________________________________________________________
Generalitat de Catalunya. Departament d’Ensenyament (Octubre 2017) Decret de l’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu. Recuperat el 4 de novembre de 2017 a http://ensenyament.gencat.cat/web/.content/home/departament/publicacions/a-cop-ull/decret-inclusiu.pdf
Generalitat de Catalunya. Sala de premsa. El Govern aprova un nou sistema inclusiu a l'escola: de la integració a la inclusió. Recuperat el 4 de novembre de 2017 a http://premsa.gencat.cat/pres_fsvp/AppJava/notapremsavw/303650/ca/govern-aprova-sistema-inclusiu-lescola-integracio-inclusio.do
Generalitat de Catalunya. Departament d’Ensenyament. Cercador d'Informació i Documentació Oficials (CIDO). Decret 150/2017, de 17 d'octubre, de l'atenció educativa a l'alumnat en el marc d'un sistema educatiu inclusiu. Recuperat el 6 de novembre de 2017 a http://cido.diba.cat/legislacio/7322794/decret-1502017-de-17-doctubre-de-latencio-educativa-a-lalumnat-en-el-marc-dun-sistema-educatiu-inclusiu-departament-densenyament
Fundació Periodisme Plural. El diari de l’Educació. El decret sobre escola inclusiva blindarà el dret de les famílies a dur els fills a centres ordinaris. Recuperat el 6 de novembre de 2017 a http://diarieducacio.cat/el-decret-sobre-escola-inclusiva-blindara-el-dret-de-les-families-a-dur-els-fills-en-centres-ordinaris/

Escola Patufet Sant Jordi. Hospitalet del Llobregat (Maig 2017). La nostra proposta de SIEI. Recuperat el 6 de novembre de 2017 a https://view.joomag.com/el-nostre-model-de-siei-usee-presentaci%C3%93-definitiu-1/0532454001496069026

Fundació Periodisme Plural. El diari de l’Educació. El futur decret de l’escola inclusiva preveu que l’informe dels psicopedagogs sigui vinculant. Recuperat el 6 de novembre de 2017 a http://diarieducacio.cat/el-futur-decret-de-lescola-inclusiva-preveu-que-els-informes-dels-psicopedagogs-siguin-vinculants/

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada