El
centre on faig les pràctiques amb la psicopedagoga de l’EAP, té una USEE. Les Unitat
de Suport d’Escolarització Especial són uns recursos organitzatius d’atenció a l’alumnat que presenta necessitats
educatives especials (NEE) susceptibles de ser
escolaritzats en centres específics amb la finalitat d’afavorir la seva integració en l’entorn ordinari.
Com
a principi general l’alumnat que s’escolaritza en les USEE dels centres
ordinaris públics o privats concertats, són els que presenten necessitats
educatives especials derivades de discapacitats físiques o psíquiques. En canvi no es consideren
alumnes d’USEE els que presenten retards d’aprenentatge, els retards mentals
lleugers i els que necessiten activitats de suport. Tampoc ho serien els que
presenten problemes inespecífics de conducta. Cal recordar que per aquestes
necessitats els centres educatius ordinaris disposen d’hores d’atenció a la
diversitat, d’hores de professorat disponibles i de com a mínim un mestre
d’educació especial.
L’adscripció d’aquest
alumnat es fa a un dels grups ordinaris en funció dels criteris
educatius que s’apliquin, (nivell d’aprenentatge assolit, conjunt de
necessitats educatives a satisfer i en menor mesura, la seva edat cronològica).
Per
la singularitat del seu procés d’aprenentatge, s’han de preveure adaptacions i els corresponents Programes
Individualitzats. Aquestes adaptacions i programes han
de ser compartits per tots els professionals que intervinguin amb
aquests alumnes.
Els
professionals assignats a aquestes unitats poden atendre entre 5 i 8 alumnes.
Han de prioritzar el suport del professorat del grup ordinari, mitjançant l’elaboració
de materials específics o adaptats que facilitin la participació d’aquest
alumnat en les activitats generals del grup i la concreció d’estratègies per
fer possible la seva participació en les activitats de l’aula ordinària. Així
mateix, desenvoluparan activitats específiques, individuals o en grup reduït,
quan els continguts i les competències a desenvolupar ho facin indispensable.
Es
pot proposar la figura del cotutor, la del tutor del grup classe i el
docent de la USEE, que juntament amb la col·laboració de l’EAP
concreta l’atenció d’aquests alumnes en el marc de la CAD. L'Equip d'Assessorament Psicopedagògic (EAP) és el responsable d'elaborar el dictamen
d'escolarització.
_______________________________________________________________
Generalitat de Catalunya. Departament d’Ensenyament.
ORIENTACIONS
A L’ENTORN DE LES UNITATS DE SUPORT A L’EDUCACIÓ ESPECIAL – USEE- Document nº 3. (Novembre de 2008). Recuperat el 10 de novembre de 2017 a http://ensenyament.gencat.cat/web/.content/home/serveis_territorials/girona/inspeccio/tractament_diversitat/usee/orientacions_usee_octubre_2008.doc
Generalitat de
Catalunya. Departament d’Ensenyament. Informe de valoració de les
unitats de suport a l'educació especial (USEE). Recuperat el 10 de novembre de 2017 a http://ensenyament.gencat.cat/ca/departament/publicacions/colleccions/inclusio/informe-valoracio-usee/
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada