divendres, 10 de novembre del 2017

Què és una USEE

El centre on faig les pràctiques amb la psicopedagoga de l’EAP, té una USEE. Les Unitat de Suport d’Escolarització Especial són uns recursos organitzatius d’atenció a l’alumnat que presenta necessitats educatives especials (NEE) susceptibles de  ser escolaritzats en centres específics amb la finalitat d’afavorir la seva integració en l’entorn ordinari.

Com a principi general l’alumnat que s’escolaritza en les USEE dels centres ordinaris públics o privats concertats, són els que presenten necessitats educatives especials derivades de discapacitats físiques o psíquiques. En canvi no es consideren alumnes d’USEE els que presenten retards d’aprenentatge, els retards mentals lleugers i els que necessiten activitats de suport. Tampoc ho serien els que presenten problemes inespecífics de conducta. Cal recordar que per aquestes necessitats els centres educatius ordinaris disposen d’hores d’atenció a la diversitat, d’hores de professorat disponibles i de com a mínim un mestre d’educació especial.

L’adscripció d’aquest alumnat es fa a un dels grups ordinaris en funció dels criteris educatius que s’apliquin, (nivell d’aprenentatge assolit, conjunt de necessitats educatives a satisfer i en menor mesura, la seva edat cronològica).

Per la singularitat del seu procés d’aprenentatge, s’han de preveure adaptacions  i els corresponents Programes Individualitzats. Aquestes adaptacions i programes han de ser compartits per tots els professionals que intervinguin amb aquests alumnes.

Els professionals assignats a aquestes unitats poden atendre entre 5 i 8 alumnes. Han de prioritzar el suport del professorat del grup ordinari, mitjançant l’elaboració de materials específics o adaptats que facilitin la participació d’aquest alumnat en les activitats generals del grup i la concreció d’estratègies per fer possible la seva participació en les activitats de l’aula ordinària. Així mateix, desenvoluparan activitats específiques, individuals o en grup reduït, quan els continguts i les competències a desenvolupar ho facin indispensable.

Es pot proposar la figura del cotutor, la del tutor del grup classe i el  docent de la USEE, que juntament amb la col·laboració de l’EAP concreta  l’atenció d’aquests alumnes en el marc de la CAD. L'Equip d'Assessorament Psicopedagògic (EAP) és el responsable d'elaborar el dictamen d'escolarització.

_______________________________________________________________

Generalitat de Catalunya. Departament d’Ensenyament. ORIENTACIONS A L’ENTORN DE LES UNITATS DE SUPORT A L’EDUCACIÓ ESPECIAL – USEE-  Document nº 3. (Novembre de 2008). Recuperat el 10 de novembre de 2017 a http://ensenyament.gencat.cat/web/.content/home/serveis_territorials/girona/inspeccio/tractament_diversitat/usee/orientacions_usee_octubre_2008.doc

Generalitat de Catalunya. Departament d’Ensenyament. Informe de valoració de les unitats de suport a l'educació especial (USEE). Recuperat el 10 de novembre de 2017 a http://ensenyament.gencat.cat/ca/departament/publicacions/colleccions/inclusio/informe-valoracio-usee/

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada