Tenint en compte que un dels meus objectius principals en aquestes pràctiques, és el d'aprofundir en les funcions del psicopedagog, he buscat informació sobre aquest tema i he intentat contextualitzar-lo en el marc legal.
Actualment, el treball del psicopedagog està regulat per dos documents formals: el Decret 155/1994, de 28 de juny pel qual es regulen els serveis educatius del Departament d'Ensenyament amb la finalitat de donar suport a la renovació pedagògica. Per altra banda està el Document per a l’organització i el funcionament dels serveis educatius (CRP, EAP, ELIC, CREDA i CdA) i del Programa de mestres itinerants per a deficients visuals. Curs 2011-2012. Aquest document especifica l’organització i el funcionament dels Serveis Educatius.
Actualment, el treball del psicopedagog està regulat per dos documents formals: el Decret 155/1994, de 28 de juny pel qual es regulen els serveis educatius del Departament d'Ensenyament amb la finalitat de donar suport a la renovació pedagògica. Per altra banda està el Document per a l’organització i el funcionament dels serveis educatius (CRP, EAP, ELIC, CREDA i CdA) i del Programa de mestres itinerants per a deficients visuals. Curs 2011-2012. Aquest document especifica l’organització i el funcionament dels Serveis Educatius.
Podem parlar
de tres àmbits d’intervenció del psicopedagog, que són els següents:
L’assessorament i l’orientació al centre i a
l’equip docent
· L’atenció a la diversitat dels alumnes nouvinguts o
amb NEE o amb necessitats educatives específiques (NE).
·
Els processos d’ensenyament-aprenentatge.
·
La inclusió i l’atenció a la diversitat.
·
L’aplicació de metodologies d’acompanyament a
l’aprenentatge.
·
El procés de transició de les diferents etapes
educatives
·
L’Elaboració de plans, projectes i processos
d’innovació i millora.
L’atenció a l’alumnat i a les seves famílies
· Coordinar-se amb els diferents agents per a donar
una resposta integral i més coherent a les seves necessitats.
· Identificar i fer l’avaluació de les NEE i orientar
la resposta educativa. Fer el seguiment en les transicions educatives dels
alumnes.
· Fer el seguiment dels alumnes amb NEE al llarg de
la seva escolaritat i col·laborar en els processos de transició.
· Informar i assessorar a les famílies.
L’atenció i intervenció a la zona
·
Participació en els processos d’escolarització i
transició entre etapes educatives.
· Treball en xarxa amb les institucions, els
diferents serveis i programes educatius de la zona o sector i amb equips o
serveis d’altres departaments de la zona, per tal de fer la detecció de
necessitats, l’establiment de criteris comuns d’actuació, el coneixement i la
difusió de recursos.
· Col·laboració amb les administracions en la
planificació, optimització i escolarització dels recursos educatius del sector.
· Participació en els plans o programes que
afavoreixen la integració escolar i social de l’alumnat.
· Coordinació i dinamització d’activitats de Formació i intercanvi dels docents, en col·laboració amb els centres de recursos pedagògics (CRP) del SEZ.
· Coordinació i dinamització d’activitats de Formació i intercanvi dels docents, en col·laboració amb els centres de recursos pedagògics (CRP) del SEZ.
_______________________________________________________________
Generalitat de Catalunya. XTEC - Xarxa Telemàtica Educativa de Catalunya. Equips d'assessorament i orientació psicopedagògica. Recuperat el 9 de novembre de 2017 a http://xtec.gencat.cat/ca/serveis/sez/eap/
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada