dissabte, 4 de novembre del 2017

Funcions del psicopedagog

Tenint en compte que un dels meus objectius principals en aquestes pràctiques, és el d'aprofundir en les funcions del psicopedagog, he buscat informació sobre aquest tema i he intentat contextualitzar-lo en el marc legal.

Actualment, el treball del psicopedagog està regulat per dos documents formals: el Decret 155/1994, de 28 de juny pel qual es regulen els serveis educatius del Departament d'Ensenyament amb la finalitat de donar suport a la renovació pedagògica. Per altra banda està el Document per a l’organització i el funcionament dels serveis educatius (CRP, EAP, ELIC, CREDA i CdA) i del Programa de mestres itinerants per a deficients visuals. Curs 2011-2012. Aquest document especifica l’organització i el funcionament dels Serveis Educatius.

Podem parlar de tres àmbits d’intervenció del psicopedagog, que són els següents:

L’assessorament i l’orientació al centre i a l’equip docent

·  L’atenció a la diversitat dels alumnes nouvinguts o amb NEE o amb necessitats educatives específiques (NE). 
·      Els processos d’ensenyament-aprenentatge. 
·      La inclusió i l’atenció a la diversitat. 
·      L’aplicació de metodologies d’acompanyament a l’aprenentatge. 
·      El procés de transició de les diferents etapes educatives
·      L’Elaboració de plans, projectes i processos d’innovació i millora.

L’atenció a l’alumnat i a les seves famílies

·     Coordinar-se amb els diferents agents per a donar una resposta integral i més coherent a les seves necessitats.
·    Identificar i fer l’avaluació de les NEE i orientar la resposta educativa. Fer el seguiment en les transicions educatives dels alumnes.
·     Fer el seguiment dels alumnes amb NEE al llarg de la seva escolaritat i col·laborar en els processos de transició.
·     Informar i assessorar a les famílies.

L’atenció i intervenció a la zona

·      Participació en els processos d’escolarització i transició entre etapes educatives.
·    Treball en xarxa amb les institucions, els diferents serveis i programes educatius de la zona o sector i amb equips o serveis d’altres departaments de la zona, per tal de fer la detecció de necessitats, l’establiment de criteris comuns d’actuació, el coneixement i la difusió de recursos.
·   Col·laboració amb les administracions en la planificació, optimització i escolarització dels recursos educatius del sector.
·   Participació en els plans o programes que afavoreixen la integració escolar i social de l’alumnat.
· Coordinació i dinamització d’activitats de Formació i intercanvi dels docents, en col·laboració amb els centres de recursos pedagògics (CRP) del SEZ.

_______________________________________________________________

Generalitat de Catalunya. XTEC - Xarxa Telemàtica Educativa de Catalunya. Equips d'assessorament i orientació psicopedagògica. Recuperat el 9 de novembre de 2017 a http://xtec.gencat.cat/ca/serveis/sez/eap/

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada