dimarts, 9 de maig del 2017

Un cas de dificultats de lectoescriptura

Ha arribat al centre una noia de 2n d’ESO amb els seus pares, preocupats. Comenten que tot i esforçar-se molt amb els estudis, no se n’acaba de sortir.
Han tingut una primera entrevista amb la psicopedagoga del centre, i aquesta els ha proposat de passar-li a la noia un test per tal de conèixer on està la seva debilitat. 

El PROLEC-R (Bateria d'Avaluació dels Processos Lectors), que està basat en models cognitius de la lectura, el qual avalua els següents processos de la lectura: semàntics (processos d'extracció del missatge del text i integració prèvia), gramaticals (lectura de paraules en oracions, assignació de papers sintàctics), lèxics (reconeixement i lectura de paraules) i identificació de lletres (reconèixer d'una manera ràpida i automàtica l'alfabet) i, d'aquesta manera, sabrem com orientar la intervenció.

Llegeix amb força dificultat i inseguretat, confonent lletres però comprèn el sentit essencial del text. Grafisme irregular, acceptablement evolucionat, amb errors de tipus dislèctic i faltes d'ortografia convencional.
A més de passar-li el Prolec-R, la psicopedagoga creu interessant passar també el test d'intel·ligència WISC-IV, per delimitar si realment ens trobem davant d'un cas de dislèxia o bé hi ha algun altre aspecte a tenir en compte.

Després de passar el test a la noia, els resultats del Prolec-R ens indiquen que té un nivell lector corresponent a una nena de sisè de Primària.
Les puntuacions més baixes han correspost als processos semàntics i de velocitat del text, i les més altes, als processos sintàctics i lèxics.

Un cop hem obtingut els resultats, es fa una entrevista amb la noia i els seus pares.  Se’ls proposa un parell de sessions setmanals de vint minuts, fins a final de curs, per treballar i millorar el seu procés lector, per tal d’intentar millorar els seus resultats escolars. El treball específic que es farà en les sessions serà de Lectura de Síl·labes i Automatització per al Reconeixement de Consonants, els quals, ajudaran a la integració de velocitat lectora (inclou activitats de lectura de pseudoparaules, les quals, l'ajudaran a adquirir agilitat lectora de forma gairebé inconscient).


Tant la noia com els seus pares s’han mostrat disposats i motivats amb la proposta.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada