divendres, 12 de maig del 2017

PROLEC-R. Bateria d'avaluació dels processos lectors, revisada


Fernando Cuetos Vega, Blanca Rodríguez Díez y Elvira Ruano Hernández

La bateria PROLEC s'ha convertit en el referent més important per a l'avaluació de la lectura en espanyol. Basada en el model cognitiu, se centra en els processos que intervenen en la comprensió del material escrit: Identificació de lletres, Reconeixement de paraules, Processos sintàctics i Processos semàntics .
La bateria està composta per nou tasques: Nom o so de les lletres, Igual - Diferent, Lectura de paraules, Lectura de pseudoparaules, Estructures gramaticals, Signes de puntuació, Comprensió d'oracions, Comprensió de textos i Comprensió oral . 

El PROLEC-R segueix la mateixa filosofia que la seva predecessora: tractar d'esbrinar quins components del sistema lector estan fallant en els nens que no aconsegueixen aprendre a llegir. No obstant això, aquesta versió revisada introdueix una sèrie de millores substancials. En primer lloc, es consideren els temps d'execució juntament amb els encerts per poder determinar la precisió i eficiència lectores. D'altra banda, s'han eliminat les tasques poc discriminatories i s'ha modificat l'estructura d'altres per millorar les seves propietats psicomètriques. Igualment, s'ha ampliat l'àmbit d'aplicació als últims nivells de l'educació primària (5è i 6è) i s'ha comptat amb més de 900 casos per a l'elaboració dels barems. Finalment, s'incorpora a l'avaluació un nou mecanisme rellevant: la comprensió oral.

Aplicació: Individual.
Temps: Variable, de 20 a 40 min. aprox.
Edat: De 6 a 12 anys (1r a 6è d'Educació Primària).


Altres enllaços interessants:

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada