dimecres, 29 de març del 2017

Aproximació al context d'intervenció

Per tal de poder realitzar una intervenció psicopedagògica adequada i adaptada a les necessitats concretes de les persones, cal tenir una idea molt clara del context socio-institucional del centre on es durà a terme aquesta intervenció, és a dir, conèixer el concepte d'aprenentatge que desenvolupen, l'organització del centre, els objectius i finalitats generals que es plantegen assolir, etc. Ja que aquestes característiques marquen l'especificitat de la tasca professional del psicopedagog (Coll, 2010).
El centre de psicologia aplicada i logopèdiaPV és un centre que treballa dins l'àmbit de l'educació no formal des de l’any 1992. Està ubicat a Castellar del Vallès, un poble d'uns 23.000 habitants, del Vallès Occidental. De centres privats que ofereixin els mateixos serveis que Psico Vallès n'hi ha tres més, que van obrir les seves portes fa uns 8-9 anys.
PV està format per deu empleades entre psicòlogues, logopedes, terapeutes en desprogramació biològica i coaching i l’administrativa. Les funcions de psicopedagoga les assumeix la professional que té la titulació de psicòloga i logopeda i forma part del centre des dels inicis. I hi assisteixen infants, adolescents i adults, principalment per a realitzar intervencions en l’àmbit de la logopèdia (tractament de diferents trastorns del llenguatge i la comunicació, estimulació del llenguatge, etc.) i reeducacions psicopedagògiques (TDAH, dislèxia...), tot i que també n’hi ha que hi assisteixen per a fer reforç escolar i psicoteràpia(problemes de comportament, depressió, pors, problemes de parella, suport i orientació a malalts crònics i psicodiagnòstics entre altres).
Dins de l’àmbit de la psicopedagogia (ciència aplicada que estudia la conducta humana en situacions socioeducatives), es realitzen sessions per a treballar retards o dificultats en aprenentatges escolars (TDA-H, dislèxia, dificultats en l’expressió oral i escrita, etc.); reforç escolar; cursos de tècniques d'estudi; preparació per a proves oficials a mòduls i universitat; assessorament a llars d'infants, escoles i instituts; col·laboració a nivell comunitari en la realització de tasques de prevenció com les xerrades/tallers a l'Escola de Pares i Mares municipal; cursos de formació per a docents, psicopedagogs, psicòlegs i logopedes; formació per a empreses entre altres; així com la divulgació de temes relacionats amb la psicopedagogia en el setmanari local. També realitzen formació des de l’àmbit de la pedagogia sistèmica així com en l’àmbit de la salut.
El centre té diferents finalitats: des de la psicologia aplicada a diferents àmbits de la vida fins l'educació per a l'actualització laboral i professional o la millora dels processos d'aprenentatge escolar. Però totes amb una característica en comú, hi ha un coneixement pràctic professional amb aportacions de totes les disciplines (Coll, 2010).

En aquest sentit, he constatat que estem davant d'una institució que té una concepció constructivista de l'ensenyament i l'aprenentatge amb la finalitat d'afavorir l’anàlisi, la reflexió i l’acció entorn l’activitat conjunta entre els diferents vèrtexs que formen el triangle educatiu en els processos d’E-A que tenen lloc en el centre (professional-família-infant), tot en col·laboració amb la resta de professionals del centre, familiars i professionals d'altres institucions (escola, institut, Ajuntament, CSMIJ, CDIAP, EAP, Benestar Social..), per tal d'analitzar i reflexionar conjuntament, i així aconseguir una intervenció de qualitat més ajustada a les condicions específiques de cada context i a les necessitats concretes de cada cas i situació (Coll, 1997). Al centre PV es té en compte que qualsevol situació que passa en el centre pot estar influenciada per altres àmbits amb els quals s’interrelaciona: l'aula i l'escola, el sistema educatiu i l'organització social, política, econòmica i cultural del moment històric.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada